Hulp nodig? Hulp nodig? Neem hier contact op.

Lage-emissiezones (LEZ)

Vanaf 2020 worden in verschillende steden de lage-emissiezones (LEZ) aangepast in België. Dieselwagens tot en met euronorm 4 mogen vanaf dan niet meer binnen, of riskeren boetes. Waarom worden die zones ingevoerd en waar mag jouw auto in de toekomst wel nog rijden?

Waarom worden lage-emissiezones ingevoerd?

Een lage-emissiezone (LEZ) is een zone waarbinnen de meest vervuilende voertuigen niet meer zijn toegelaten. Luchtverontreiniging speelt een grote negatieve rol op je gezondheid. In 2013 duidde de Wereldgezondheidsorganisatie luchtverontreiniging als kankerverwekkend aan. Aangezien het verkeer verantwoordelijk is voor ongeveer de helft van de van lokale roetconcentraties, worden er steeds meer LEZ-maatregelen ingevoerd door steden. Voornamelijk oudere dieselwagens stoten erg veel fijn stof én giftige stikstofoxiden (NOX) uit. Het zijn dan ook die wagens die geen toegang meer zullen krijgen in bepaalde steden.

Waar vind je lage-emissiezones?

Op 1 februari 2017 voerde Antwerpen als eerste een lage-emissiezone in. Het betreft het gebied dat zich uitstrekt over de Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever. Op 1 januari 2018 maakte Brussel werk van een lage-emissiezone. Met 50 intelligente camera’s die controleren of je de stad binnenrijdt met een vervuilende auto.

Vanaf 1 januari 2020 is Gent aan de beurt, deze LEZ zal samenvallen met de zone 30 in de binnenstad, dat gaat over het gebied binnen de stadsring. Ook verstrengen de toelatingsvoorwaarden voor de lage-emissiezone in Antwerpen en Brussel. In Antwerpen en Gent mogen vanaf 1 januari 2020 enkel nog dieselwagens met euronorm 5 de LEZ binnen.

Wel bestaat er de mogelijkheid om voor een Euro 4-diesel tot 2025 een betalende regeling te kiezen in Gent en Antwerpen. In Brussel zijn ze wat minder strikt, zo kunnen eigenaars van een Euro 4-diesel nog tot begin 2022 met hun auto rondrijden. Daarnaast denken verschillende steden en gemeentes om in de toekomst ook bij hen een lage-emissiezone in te voeren en zullen vanaf 2025 de regels nog verstrengd worden.

Hoe weet je of je auto nog in de LEZ mag komen?

Zowel de Euronorm als de brandstof van je voertuig zijn bepalend.

De euronorm is een Europese milieustandaard voor voertuigen en wordt weergegeven met een cijfer. Hoe hoger de euronorm, hoe lager de uitstoot. Die kun je terugvinden op het inschrijvingsbewijs in de rubriek ‘milieuklasse’. Is er geen informatie beschikbaar over de euronorm, dan bepaalt de datum van eerste inschrijving of je auto de LEZ in mag.

Euronorm       Datum 1e inschrijving
Euro 0 Vóór 1 juli 1992
Euro 1 Van 1 juli 1992 tot 31 december 1996
Euro 2 Van 1 januari 1997 tot 31 december 2000
Euro 3 Van 1 januari 2001 tot 31 december 2005
Euro 4 Van 1 januari 2006 tot 31 december 2010
Euro 5 Van 1 januari 2011 tot 31 augustus 2015
Euro 6 Van 1 september 2015 tot 31 augustus 2019

Ook de brandstof speelt een rol, aangezien dieselwagens meer roet en fijn stof uitstoten.

Wat zijn de boetes bij overtredingen?

Wie de LEZ binnenrijdt, riskeert namelijk een boete van 150 euro in Gent en Antwerpen, voor een tweede en derde overtreding betaal je in Antwerpen zelfs 250 en 350 euro. In Brussel krijg je meteen een boete van 350 euro bij een eerste overtreding.

Zorgeloos de baan op met Safe Lease

Met Safe Lease rijd je altijd met een nieuwe auto. Zo geniet je de meest moderne opties die optimaal comfort en extra veiligheid bieden. Daarnaast heb je geen bekommernissen over lage-emissiezones want de wagens voldoen altijd aan de milieunormen.

Zonder zorgen de baan op met een splinternieuwe wagen. Bespaar jezelf de omslachtige administratie bij de aankoop van een wagen. En vermijd ook het hele gedoe bij de verkoop van je wagen. Je hoeft je evenmin zorgen te maken over de restwaarde van je wagen.